Daniel
Retired Administrator
He/any
18,846
55,119
Dell powers
|
Post by Daniel on Jan 20, 2015 20:19:31 GMT 1
Hoi
Ik moet weer een beetje op Nederlands schrijven maar ik heb geen idee wat
|
|
5,263
4,060
♥ Well, I do! ♥
|
Post by Talitha on Jan 20, 2015 20:37:52 GMT 1
Hoi Ik moet weer een beetje op Nederlands schrijven maar ik heb geen idee wat Hey Daniel! Welkom terug in het Nederlandse topic. Hoe gaat het met jou? En vind je het Nederlands leren nog steeds zo leuk als eerst?
|
|
Daniel
Retired Administrator
He/any
18,846
55,119
Dell powers
|
Post by Daniel on Jan 20, 2015 20:53:28 GMT 1
Hoi Ik moet weer een beetje op Nederlands schrijven maar ik heb geen idee wat Hey Daniel! Welkom terug in het Nederlandse topic. Hoe gaat het met jou? En vind je het Nederlands leren nog steeds zo leuk als eerst? Hi Talitha Oh met mij gaat het heel wel! En met jou? Ik hou van deze taal Maar als ik al Tom en ESCIliasMANL (Inactive) verteld heb, heb ik een heel groot probleem met dit, deze, dat, die en zo verder. Tom heeft het helemaal probeerd me te leren maar ik vergeet het iedere keer lol
|
|
Tom
Banned Forever
9,950
8,797
♫ ♥ Tom117323 | < 3 Eurovision Song Contest < 3 Online Song Contests < 3 ♥ ♫
|
Post by Tom on Jan 20, 2015 20:57:17 GMT 1
Hey Daniel! Welkom terug in het Nederlandse topic. Hoe gaat het met jou? En vind je het Nederlands leren nog steeds zo leuk als eerst? Hi Talitha Oh met mij gaat het heel wel! En met jou? Ik hou van deze taal Maar als ik al Tom en ESCIliasMANL (Inactive) verteld heb, heb ik een heel groot probleem met dit, deze, dat, die en zo verder. Tom heeft het helemaal probeerd me te leren maar ik vergeet het iedere keer lol Is niet heel vreemd! In Duitsland gebruiken jullie "die, das und der" maar dat is echt helemaal door elkaar voor ons. Misschien is dit een ezelsbruggetje? This -> dit These (this) -> deze That -> dat Those (that) -> die Gewoon goed uit je hoofd leren! Volgens mij sluiten ze aardig aan op hoe je het in het Engels zegt. Bijvoorbeeld: "those men" -> " die mannen".
|
|
Daniel
Retired Administrator
He/any
18,846
55,119
Dell powers
|
Post by Daniel on Jan 20, 2015 21:02:14 GMT 1
Hi Talitha Oh met mij gaat het heel wel! En met jou? Ik hou van deze taal Maar als ik al Tom en ESCIliasMANL (Inactive) verteld heb, heb ik een heel groot probleem met dit, deze, dat, die en zo verder. Tom heeft het helemaal probeerd me te leren maar ik vergeet het iedere keer lol Is niet heel vreemd! In Duitsland gebruiken jullie "die, das und der" maar dat is echt helemaal door elkaar voor ons. Misschien is dit een ezelsbruggetje? This -> dit These (this) -> deze That -> dat Those (that) -> die Gewoon goed uit je hoofd leren! Volgens mij sluiten ze aardig aan op hoe je het in het Engels zegt. Bijvoorbeeld: "those men" -> " die mannen". Ik denk dat mijn probleem is dat ik altijd van Duits "vanaf ga". Als iets goed "klinkt", neem ik dat meestaal ook maar het is in de meeste gevallen fout Bijvoorbeeld: Diese/dieser -> deze (maar eigenlijk is het "dit") das -> dat (eigenlijk is het "die") Ik probeer het in de toekomst over het Engels te vinden
|
|
Tom
Banned Forever
9,950
8,797
|
Post by Tom on Jan 20, 2015 21:04:20 GMT 1
Is niet heel vreemd! In Duitsland gebruiken jullie "die, das und der" maar dat is echt helemaal door elkaar voor ons. Misschien is dit een ezelsbruggetje? This -> dit These (this) -> deze That -> dat Those (that) -> die Gewoon goed uit je hoofd leren! Volgens mij sluiten ze aardig aan op hoe je het in het Engels zegt. Bijvoorbeeld: "those men" -> " die mannen". Ik denk dat mijn probleem is dat ik altijd van Duits "vanaf ga". Als iets goed "klinkt", neem ik dat meestaal ook maar het is in de meeste gevallen fout Bijvoorbeeld: Diese/dieser -> deze (maar eigenlijk is het "dit") das -> dat (eigenlijk is het "die") Ik probeer het in de toekomst over het Engels te vinden Dit is een veelgemaakte fout als je met de moedertaal Duits Nederlands wilt leren. Het is een aanrader om op dit gebied vanaf het Engels Nederlands te leren omdat de basis van de Nederlandse taal ook meer richting Engels dan richting Duits gaat.
|
|
Daniel
Retired Administrator
He/any
18,846
55,119
Dell powers
|
Post by Daniel on Jan 20, 2015 21:17:55 GMT 1
Dat is het zelfde als met dit/het worden Als iets neutral (= das) in het Duits is denkt mijn brein dat het "het" in Nederlands moet zijn en als het vrouwelijk of mannelijk (= die/der) is, moet het natuurlijk "dat" zijn maar dat is meestal ook fout lol *huilt*
|
|
Tom
Banned Forever
9,950
8,797
|
Post by Tom on Jan 20, 2015 21:27:13 GMT 1
Jep, heel verwarrend en als je het eenmaal zo hebt aangeleerd zal het lastig zijn om nog anders te leren. Ga je hier wel in het vervolg aandacht aan besteden dan? In Nederland zijn heel veel allochtonen die ook deze fout maken, maar zij hebben vaak geen goede cursus Nederlands gehad waardoor zij op dit soort fouten blijven stuiten.
|
|
5,263
4,060
♥ Well, I do! ♥
|
Post by Talitha on Jan 20, 2015 21:56:20 GMT 1
Hey Daniel! Welkom terug in het Nederlandse topic. Hoe gaat het met jou? En vind je het Nederlands leren nog steeds zo leuk als eerst? Hi Talitha Oh met mij gaat het heel wel! En met jou? Ik hou van deze taal Maar als ik al Tom en ESCIliasMANL (Inactive) verteld heb, heb ik een heel groot probleem met dit, deze, dat, die en zo verder. Tom heeft het helemaal probeerd me te leren maar ik vergeet het iedere keer lol Fijn om te horen dat het zo goed gaat met jou! Met mij gaat het nu sinds kort weer heel goed. Ik heb eindelijk cijfers terug gekregen op school en bepaalde stress factoren zijn nu zo goed als weg. Het is ook lastig om dat te leren en dan goed te onthouden, maar het is zeker te doen. Ik heb net zo goed nog altijd moeite met der/die/das in het Duits. Maar Tom heeft het naar mijn mening al heel duidelijk uitgelegd, ik weet niet goed hoe ik het duidelijker zou kunnen maken.
|
|
|
Post by Aleks Džehverović on Jan 20, 2015 22:43:57 GMT 1
Wat leuk dat je Nederlands leert! Sommige grammatica is best lastig, vind ik zelf dan En ik spreek Nederlands als moedertaal
|
|