|
Post by Deleted on Mar 20, 2014 21:17:09 GMT 1
Please! Never. Never say never. Btw in my NS all acts are less known than Unheilig
|
|
5,263
4,060
♥ Well, I do! ♥
|
Post by Talitha on Mar 20, 2014 21:26:05 GMT 1
Really happy you are only in for discussion, not for fights and stuff. Makes it easier to talk normally with each other. I wouldn't care at all if you invented your own language, just as Limburgs, that is almost a new language too, but you won't here me about that. As long as you leave us Frisians in our worth, so will we do the same to you. And what did you mean exactly with "ik ben tegen jullie "taaltje" als Friesland op zo'n beestachtige manier het nodig vond duidelijk te maken dat hun een officiële taal wilden"? I can't really understand what you mean with that, sorry. And I have no trouble at all with learning Dutch, I just learned a second language when growing up. Hope I didn't offend you here, I just try to understand what you mean and why you think the way you do. Song suggestion: Beetje zinloos dat je nu in het Engels typt eigenlijk. Limburgs is geen taal maar een dialect, net zoals het Fries. Het is echter zorgwekkend dat dit soort bevolkingsgroepen het nodig vinden om deze dialecten hun eigen talen te noemen sinds jullie je nog steeds dienen te houden aan het officiële Nederlands. Ik heb niks tegen Friesen maar ik vind dat jullie je dienen te houden aan de normen & waarden die wij hanteren in Nederland: de officiële landstaal spreken en geen eigen dialect een officiële taal noemen. Jullie zijn slechts een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, geen eigen land! Ik vind trouwens dat jullie ook weleens wat meer respect mogen tonen naar wij in het westen die het hele land draaiende houden, maar dat terzijde. Ik bedoelde met mijn eerdere uitspraak dat ik het onterecht vind dat jullie Fries als een officiële taal zien; het is een dialect, geen officiële taal. I wrote in English so it would be a bit readable for the others too, so they might understand what this discussion is about, but I guess there is no use in doing that, because they won't participate in it. Limburgs noemde ik als voorbeeld, omdat ik dat persoonlijk ook duidelijk van het officiële Nederlands af vindt wijken, maar dat doet verder niet ter zake. Wat maakt het uit of wij naast het officiële Nederlands ook een eigen "taal" spreken dan? Ik spreek er geen minder goed Nederlands door. Aan welke normen en waarden dien ik mij verder dan te houden? Ik spreek de officiële taal ook, moeten de marrokanen, turken, etc. dan ook allemaal hun eigen taal op gaan geven? Of zie ik je uitspraak nu verkeerd? (en zelfs de rijksoverheid ziet Fries als 2de officiële taal in Nederland, maar dat ter zijde) Ik weet best dat we geen eigen land zijn, ik ken zelfs maar een paar mensen in de hele provincie die dat zouden willen, dus dat is ook totaal niet de rede dat we Fries een taal noemen. Hoe tonen wij dan geen respect aan het westen? Wij doen hier bijvoorbeeld nog altijd veel aan landbouw, waardoor meer mensen dan alleen uit onze provincie kunnen eten. Het westen zal misschien het politieke middelpunt zijn, maar alleen politiek houdt het land niet draaiende naar mijn idee. Verder zullen er vast meer goede zaken uit het westen komen, maar als ik heel eerlijk ben, merk ik daar in Friesland weinig tot niets van. Sorry als ik beledigend overkom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik als fries de zaken binnen Nederland anders zie dan mensen uit het westen. Waarschijnlijk zie jij meer van het goede wat vanuit het westen komt, omdat je er dichter bij woont, maar dat is alleen maar een vaag idee, dus correct me if I'm wrong. Song suggestion:
|
|
5,263
4,060
♥ Well, I do! ♥
|
Post by Talitha on Mar 20, 2014 21:37:14 GMT 1
|
|
|
Post by fabbi on Mar 20, 2014 21:46:36 GMT 1
I LOVE THIS SONG!
|
|
|
Post by Deleted on Mar 20, 2014 21:47:24 GMT 1
Geweldig. My only dutch word. ^^
|
|
|
Post by Deleted on Mar 20, 2014 22:31:02 GMT 1
Even niet hier
|
|
Tom
Banned Forever
9,950
8,797
♫ ♥ Tom117323 | < 3 Eurovision Song Contest < 3 Online Song Contests < 3 ♥ ♫
|
Post by Tom on Mar 20, 2014 23:04:42 GMT 1
Beetje zinloos dat je nu in het Engels typt eigenlijk. Limburgs is geen taal maar een dialect, net zoals het Fries. Het is echter zorgwekkend dat dit soort bevolkingsgroepen het nodig vinden om deze dialecten hun eigen talen te noemen sinds jullie je nog steeds dienen te houden aan het officiële Nederlands. Ik heb niks tegen Friesen maar ik vind dat jullie je dienen te houden aan de normen & waarden die wij hanteren in Nederland: de officiële landstaal spreken en geen eigen dialect een officiële taal noemen. Jullie zijn slechts een onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden, geen eigen land! Ik vind trouwens dat jullie ook weleens wat meer respect mogen tonen naar wij in het westen die het hele land draaiende houden, maar dat terzijde. Ik bedoelde met mijn eerdere uitspraak dat ik het onterecht vind dat jullie Fries als een officiële taal zien; het is een dialect, geen officiële taal. I wrote in English so it would be a bit readable for the others too, so they might understand what this discussion is about, but I guess there is no use in doing that, because they won't participate in it. Limburgs noemde ik als voorbeeld, omdat ik dat persoonlijk ook duidelijk van het officiële Nederlands af vindt wijken, maar dat doet verder niet ter zake. Wat maakt het uit of wij naast het officiële Nederlands ook een eigen "taal" spreken dan? Ik spreek er geen minder goed Nederlands door. Aan welke normen en waarden dien ik mij verder dan te houden? Ik spreek de officiële taal ook, moeten de marrokanen, turken, etc. dan ook allemaal hun eigen taal op gaan geven? Of zie ik je uitspraak nu verkeerd? (en zelfs de rijksoverheid ziet Fries als 2de officiële taal in Nederland, maar dat ter zijde) Ik weet best dat we geen eigen land zijn, ik ken zelfs maar een paar mensen in de hele provincie die dat zouden willen, dus dat is ook totaal niet de rede dat we Fries een taal noemen. Hoe tonen wij dan geen respect aan het westen? Wij doen hier bijvoorbeeld nog altijd veel aan landbouw, waardoor meer mensen dan alleen uit onze provincie kunnen eten. Het westen zal misschien het politieke middelpunt zijn, maar alleen politiek houdt het land niet draaiende naar mijn idee. Verder zullen er vast meer goede zaken uit het westen komen, maar als ik heel eerlijk ben, merk ik daar in Friesland weinig tot niets van. Sorry als ik beledigend overkom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik als fries de zaken binnen Nederland anders zie dan mensen uit het westen. Waarschijnlijk zie jij meer van het goede wat vanuit het westen komt, omdat je er dichter bij woont, maar dat is alleen maar een vaag idee, dus correct me if I'm wrong. Song suggestion: Weet niet of het zo belangrijk is dat mensen die niet uit Nederland komen zouden weten wat voor soort situaties binnen de provincies in Nederland spelen maar oké. Het is belangrijk dat het Nederlands de officiële landstaal blijft; als wij het goed zouden keuren dat er talen als Fries en Limburgs zouden komen zou onze echte taal ten gronde gaan en dat zou ik zeer teleurstellend vinden. Een deel van de juiste normen en waarden die wij in Nederland hanteren is dat we Nederlands met elkaar spreken en onze eigen taal respecteren. Ik vind overigens dat andere minderheidsgroepen in ons land zoals de Marokkanen en Turken zich ook dienen te houden aan de officiële Nederlandse taal. De Rijksoverheid moest een dealtje met Friesland sluiten om ze tevreden te houden en ze hun eigen taaltje te gunnen. Wij hier in het westen zien het Fries als een dialect, geen officiële taal. En ja ik vind soms dat jullie geen respect hebben voor het westen. Wij ontvangen inderdaad een groot deel voedsel van jullie, maar dit ontvangen we ook van onze eigen groene streek (ook wel de bollenstreek genoemd) en van provincies van het land zoals Gelderland en Overijssel. Keep in mind dat diensten en industrialisatie vaak belangrijker zijn dan landbouw - we hebben een boel diensten en industrialisatie hier in het westen. Dat is iets wat me tegenvalt in Friesland. Het is wel duidelijk dat Friesland en het westen nooit een goede verstandshouding zullen krijgen tot elkaar aangezien Friesland vaak denkt een heleboel in huis te hebben maar dat ondertussen enkel voor elkaar heeft gekregen met veel gezeur en een arrogante positie binnen ons land.
|
|
5,263
4,060
♥ Well, I do! ♥
|
Post by Talitha on Mar 20, 2014 23:17:30 GMT 1
I wrote in English so it would be a bit readable for the others too, so they might understand what this discussion is about, but I guess there is no use in doing that, because they won't participate in it. Limburgs noemde ik als voorbeeld, omdat ik dat persoonlijk ook duidelijk van het officiële Nederlands af vindt wijken, maar dat doet verder niet ter zake. Wat maakt het uit of wij naast het officiële Nederlands ook een eigen "taal" spreken dan? Ik spreek er geen minder goed Nederlands door. Aan welke normen en waarden dien ik mij verder dan te houden? Ik spreek de officiële taal ook, moeten de marrokanen, turken, etc. dan ook allemaal hun eigen taal op gaan geven? Of zie ik je uitspraak nu verkeerd? (en zelfs de rijksoverheid ziet Fries als 2de officiële taal in Nederland, maar dat ter zijde) Ik weet best dat we geen eigen land zijn, ik ken zelfs maar een paar mensen in de hele provincie die dat zouden willen, dus dat is ook totaal niet de rede dat we Fries een taal noemen. Hoe tonen wij dan geen respect aan het westen? Wij doen hier bijvoorbeeld nog altijd veel aan landbouw, waardoor meer mensen dan alleen uit onze provincie kunnen eten. Het westen zal misschien het politieke middelpunt zijn, maar alleen politiek houdt het land niet draaiende naar mijn idee. Verder zullen er vast meer goede zaken uit het westen komen, maar als ik heel eerlijk ben, merk ik daar in Friesland weinig tot niets van. Sorry als ik beledigend overkom, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik als fries de zaken binnen Nederland anders zie dan mensen uit het westen. Waarschijnlijk zie jij meer van het goede wat vanuit het westen komt, omdat je er dichter bij woont, maar dat is alleen maar een vaag idee, dus correct me if I'm wrong. Song suggestion: Weet niet of het zo belangrijk is dat mensen die niet uit Nederland komen zouden weten wat voor soort situaties binnen de provincies in Nederland spelen maar oké. Het is belangrijk dat het Nederlands de officiële landstaal blijft; als wij het goed zouden keuren dat er talen als Fries en Limburgs zouden komen zou onze echte taal ten gronde gaan en dat zou ik zeer teleurstellend vinden. Een deel van de juiste normen en waarden die wij in Nederland hanteren is dat we Nederlands met elkaar spreken en onze eigen taal respecteren. Ik vind overigens dat andere minderheidsgroepen in ons land zoals de Marokkanen en Turken zich ook dienen te houden aan de officiële Nederlandse taal. De Rijksoverheid moest een dealtje met Friesland sluiten om ze tevreden te houden en ze hun eigen taaltje te gunnen. Wij hier in het westen zien het Fries als een dialect, geen officiële taal. En ja ik vind soms dat jullie geen respect hebben voor het westen. Wij ontvangen inderdaad een groot deel voedsel van jullie, maar dit ontvangen we ook van onze eigen groene streek (ook wel de bollenstreek genoemd) en van provincies van het land zoals Gelderland en Overijssel. Keep in mind dat diensten en industrialisatie vaak belangrijker zijn dan landbouw - we hebben een boel diensten en industrialisatie hier in het westen. Dat is iets wat me tegenvalt in Friesland. Het is wel duidelijk dat Friesland en het westen nooit een goede verstandshouding zullen krijgen tot elkaar aangezien Friesland vaak denkt een heleboel in huis te hebben maar dat ondertussen enkel voor elkaar heeft gekregen met veel gezeur en een arrogante positie binnen ons land. Ik denk niet dat we het ooit eens zullen worden, maar dat geeft niet. Nu vraag ik mij af hoe jij zo zeker weet dat het Nederlands achteruit zou gaan van een andere taal/dialect. Ik spreek dus 4 talen (of 3 als je het zo bekijkt) maar mijn Nederlands is ook niet minder goed geworden doordat ik Duits kan spreken. Nederlands zal altijd wel de landstaal blijven, het enige wat vele friezen willen is acceptatie van hoe ze onderling met elkaar spreken. Wel vind ik het erg vervelend dat je mij arrogant noemt, net als alle andere friezen. Ik krijg hierdoor het gevoel dat je gewoon een hekel hebt aan Friesland en het niet zo hard durft te zeggen, dus er maar met dit soort opmerkingen omheen draait. Ik weet niet of ik dit verkeerd opvat, maar dat is hoe het op mij over komt. Ik weet niet zeker hoor, maar ik eet liever geen industrie en bloemen, maar er zal bij jullie ook vast veel eten verbouwd worden? Die industrie mogen jullie van mij houden, zorgt alleen maar voor milieuproblemen al je het mij vraagt. Maar ik heb het idee dat dit naar een ruzie loopt, dus zand er over en weer verder met ons dagelijkse levens? Song suggestion:
|
|
Tom
Banned Forever
9,950
8,797
♫ ♥ Tom117323 | < 3 Eurovision Song Contest < 3 Online Song Contests < 3 ♥ ♫
|
Post by Tom on Mar 21, 2014 0:34:34 GMT 1
Weet niet of het zo belangrijk is dat mensen die niet uit Nederland komen zouden weten wat voor soort situaties binnen de provincies in Nederland spelen maar oké. Het is belangrijk dat het Nederlands de officiële landstaal blijft; als wij het goed zouden keuren dat er talen als Fries en Limburgs zouden komen zou onze echte taal ten gronde gaan en dat zou ik zeer teleurstellend vinden. Een deel van de juiste normen en waarden die wij in Nederland hanteren is dat we Nederlands met elkaar spreken en onze eigen taal respecteren. Ik vind overigens dat andere minderheidsgroepen in ons land zoals de Marokkanen en Turken zich ook dienen te houden aan de officiële Nederlandse taal. De Rijksoverheid moest een dealtje met Friesland sluiten om ze tevreden te houden en ze hun eigen taaltje te gunnen. Wij hier in het westen zien het Fries als een dialect, geen officiële taal. En ja ik vind soms dat jullie geen respect hebben voor het westen. Wij ontvangen inderdaad een groot deel voedsel van jullie, maar dit ontvangen we ook van onze eigen groene streek (ook wel de bollenstreek genoemd) en van provincies van het land zoals Gelderland en Overijssel. Keep in mind dat diensten en industrialisatie vaak belangrijker zijn dan landbouw - we hebben een boel diensten en industrialisatie hier in het westen. Dat is iets wat me tegenvalt in Friesland. Het is wel duidelijk dat Friesland en het westen nooit een goede verstandshouding zullen krijgen tot elkaar aangezien Friesland vaak denkt een heleboel in huis te hebben maar dat ondertussen enkel voor elkaar heeft gekregen met veel gezeur en een arrogante positie binnen ons land. Ik denk niet dat we het ooit eens zullen worden, maar dat geeft niet. Nu vraag ik mij af hoe jij zo zeker weet dat het Nederlands achteruit zou gaan van een andere taal/dialect. Ik spreek dus 4 talen (of 3 als je het zo bekijkt) maar mijn Nederlands is ook niet minder goed geworden doordat ik Duits kan spreken. Nederlands zal altijd wel de landstaal blijven, het enige wat vele friezen willen is acceptatie van hoe ze onderling met elkaar spreken. Wel vind ik het erg vervelend dat je mij arrogant noemt, net als alle andere friezen. Ik krijg hierdoor het gevoel dat je gewoon een hekel hebt aan Friesland en het niet zo hard durft te zeggen, dus er maar met dit soort opmerkingen omheen draait. Ik weet niet of ik dit verkeerd opvat, maar dat is hoe het op mij over komt. Ik weet niet zeker hoor, maar ik eet liever geen industrie en bloemen, maar er zal bij jullie ook vast veel eten verbouwd worden? Die industrie mogen jullie van mij houden, zorgt alleen maar voor milieuproblemen al je het mij vraagt. Maar ik heb het idee dat dit naar een ruzie loopt, dus zand er over en weer verder met ons dagelijkse levens? Song suggestion: Als wij zouden accepteren dat talen als het Fries en Limburgs officiële talen zouden zijn, zouden na een korte of lange tijd invloeden uit die talen overwaaien naar het Nederlands zoals we dat kennen van de dag van vandaag. Dat zou niet goed zijn, omdat er geen enkele zinnige aanleiding is om eventuele elementen uit die dialecten in onze officiële taal toe te voegen. Duits is de officiële landstaal van Duitsland en sinds hun ons grootste buurland zijn is het vrij begrijpelijk dat je Duits kunt spreken als Nederlander. Wij willen dat jullie taaltje geen ergere vormen dan die tot op heden heeft zal aannemen - het is al erg genoeg, zeg maar. Ik noem jou noch alle andere Friesen niet arrogant; ik vind het echter bespottelijk dat jullie denken een eigen taal te kunnen creëren terwijl jullie onderdeel zijn van ons gehele land en onze officiële landstaal is en blijft Nederlands; ook in jullie provincie. Friesland is niet het parel van Nederland, dat is zonder meer waar. Of ik een hekel aan Friesland zou hebben weet ik nog net zo niet, maar ik ben niet erg tevreden over jullie manier van jezelf presenteren in de rest van het land. In de bollenstreek verbouwen we niet enkel bloemen overigens. Dat is een vreemd vooroordeel. Ik krijg het gevoel dat jij extreem links bent als het aankomt wat betreft de politiek; industrialisatie zou het milieu vervuilen? Industrialisatie houdt dit land draaiende en is een prachtige bron van inkomsten. Een liberaal standpunt, inderdaad. En nogmaals ik ben doorgaans geen ruziemaker als ik in een redelijke discussie zit. Ik weet niet hoe dat met jou zit, misschien voel jij je dan wel vroeg of laat aangevallen door mij noch mijn mening maar dat is dan niet mijn bedoeling. Mijn manier van discussiëren is vrij serieus en misschien wel afzonderlijk van de "alledaagse" discussies die je op dit forum zult tegenkomen. Je bent 1 van de weinige hier die ten minste met redelijke standpunten kan komen aanzetten, chapeau.
|
|
Llemian
8 points
He/Him
12,708
14,406
LOVE LIFE AND DON'T DO TO OTHER THAT YOU WOULDN'T HAVE DONE TO YOU
|
Post by Llemian on Mar 21, 2014 3:25:53 GMT 1
|
|