Dat is juist wat ik bedoel; als jullie onderling een andere taal dan
Nederlands spreken, zal onze officiële landstaal het gehele land nooit echt met elkaar verenigen; misschien dan wel het gebruik van de
Nederlandse taal tussen mensen die in verschillende provincies wonen, maar als je met je eigen dorpsgenoten een geheel andere taal spreekt zal het
Nederlands op die manier nooit echt een "basis" worden - er blijven echter altijd dialecten en in dit geval noemt
Friesland zijn dialect een taal. Dat is de grootste fout aangezien het geen taal maar een dialect is. Wellicht was het
Fries vroeger nog groter maar bedenk je dat dingen als het internet en social media toen nog niet bestonden en dat het op die manier zich makkelijk kon uitbreiden. Nu spreken we elkaar doorgaans in het
Nederlands op het internet en social media en is het in zekere zin ook begrijpelijk dat het
Fries sindsdien is gekrompen (en al eerder, natuurlijk).
Duits of
Zweeds maakt eigenlijk niet zoveel uit; het zijn de officiële landstalen van
Duitsland en
Zweden. Je zult je dus in beide landen voor een groot gedeelte kunnen redden met die talen en dus is het juist handig om die talen te kunnen spreken. Het lijkt me echter sterk dat je woorden uit het
Duits noch
Zweeds naar het
Nederlands zal importeren aangezien deze 2 talen in zekere zin te afwijkend zouden zijn van het
Nederlands.
Ik vind dat jullie je soms gedragen alsof jullie een ander land zijn dan
Nederland - als
België of zo.
Kleine onderlinge cultuurverschillen vind ik geen groot probleem maar jullie zijn en blijven een onderdeel van
Nederland en van dit soort verdedigende gedrag is niet altijd nodig. Ik begrijp best dat sommigen uit het westen jullie een soort van kunnen aanvallen, maar dit is echter een kleine groep. Er is ook een grotere groep die deze situatie met een kritisch oogpunt bekijkt en er een redelijke mening over kan vormen; die mening is dan niet aanvallend bedoeld maar juist rechtvaardig.
En wat industrialisatie betreft, het klopt dat de natuur hier een slachtoffer van kan zijn maar zolang het
Nederland uit de economische crisis kan helpen en goed verdienend is heb ik er niets op tegen. De mens heeft voorrang op de natuur.
Ik dacht al wel dat je je een soort van aangevallen voelde door mijn standpunten, vandaar maakte ik ook die opmerking er nog over. Wel goed dat je daar aan werkt, iedereen moet dingen verbeteren en vroeger kon ik uit een eigen angst ook niet dit soort discussies voeren. Het zal je dus wel helpen.